"I natt visade det sista avsnittet av tredje säsongen av Mad Men i USA. Serien har fått ett så stort genomslag i USA att byråkunder förväntar sig att moderna reklamare åtminstone ska klä sig som Mad Mens Don Draper."
"Enligt förhandssnacket på bloggar och i media står Sterling Cooper Advertising inför stora förändringar. Klart är att dagens reklambyråer håller på att förändras radikalt. Och då pratar vi inte om nya byråstrukturer eller affärsmodeller. Utan sättet att klä och uppföra sig.
– Det finns nya förväntningar på hur en reklambyrå ska se ut, hur den agerar och uppfattas och det baseras på att folk tittar på Mad Men. Människor som anlitar en reklambyrå för första gången förväntar sig att Don Draper ska komma in genom dörren. När de i stället får se en kille i t-shirt under de vem i helvete han är, säger Ben Littlefield, på Austinbaserade reklambyrån Three Sixty Solutions till The Examiner.
Det har lett till att byrån har handlat upp sig på kostymer med smala slag som används när man har kundmöten. Och Ben Littlefield hävdar att det betalar sig att inte se ut som en slashas under kundkontakter.
Nu lever byrån upp till Mad Men-förväntningarna.
– Vi började i september och sedan dess har vi nästan fördubblat antalet kunder – och det i en ekonomi där folk skär ned sina reklambudgetar.
Littlefield hävdar att han även sett förändrat beteende bland de anställda. De är mer engagerade i sina kunder och vill i mindre omfattning kompremissa i sitt arbete."
– Det finns nya förväntningar på hur en reklambyrå ska se ut, hur den agerar och uppfattas och det baseras på att folk tittar på Mad Men. Människor som anlitar en reklambyrå för första gången förväntar sig att Don Draper ska komma in genom dörren. När de i stället får se en kille i t-shirt under de vem i helvete han är, säger Ben Littlefield, på Austinbaserade reklambyrån Three Sixty Solutions till The Examiner.
Det har lett till att byrån har handlat upp sig på kostymer med smala slag som används när man har kundmöten. Och Ben Littlefield hävdar att det betalar sig att inte se ut som en slashas under kundkontakter.
Nu lever byrån upp till Mad Men-förväntningarna.
– Vi började i september och sedan dess har vi nästan fördubblat antalet kunder – och det i en ekonomi där folk skär ned sina reklambudgetar.
Littlefield hävdar att han även sett förändrat beteende bland de anställda. De är mer engagerade i sina kunder och vill i mindre omfattning kompremissa i sitt arbete."
1 kommentar:
Hej, jag har läst din blogg ett tag men brukar inte kommentera, men nu är jag så nyfiken att jag måste :) Vem är du egentligen, vad jobbar du med och hur kan du ha sån grym koll på alla rockabilly/50-tals relaterade event i stan? Jag kollar alltid in här om jag inte vet vad jag ska göra i helgen!
/Jessica
Skicka en kommentar