måndag 31 mars 2008

Scary


Råkade knappa in på en dokumentär igår kväll om en helt fantastisk person. The Scary Guy. Omdöpt och klar. Det vill säga att i passet blir det: Guy, The Scary. Haha. I alla fall.
Det är en snubbe som, precis som jag själv, redan från ung ålder fascinerades av tatueringar.
Sagt och gjort, han satte igång och är numera tatuerad över hela kroppen, i princip.

Han insåg att han bröt ett tabu bland vanligt folk när hans tatueringar började krypa över skjortkragen. Blev tvungen att lämna sitt välbetalda säljarjobb i databranschen och bemöttes med misstro och avsky för sitt utseende. När hans tatueringsstudio brändes till grunden bestämde han sig för att göra något åt saken. Idag är han en eftersökt föreläsare i problemskolor och på utbildningar för militär och polis där han propagerar mot fördomar, hat och våld.

Jag blir jäkligt imponerad av folk som ser en orättvisa och sedan ägnar resten åt sitt liv åt att bekämpa dem. Odch den här killen pratar om alla olika sorters hat, som tar sig olika form men som i grunden är samma. Han förändrar ungdomars liv, tack vare att de kan se att han själv gått igenom prövningar och för att han inte daltar med dem.

SMSade min farsa när den började och sa åt honom att kolla. Han är ändå inte lika full av fördomar som alla andra. Fick svaret: "finns det ingen gräns?". När dokumentären var slut skickade han ännu ett: "bra kille."

Om jag fick tvinga två personer att se dokumentären så skulle det vara Cecilia Hagen och min bror.






Inga kommentarer: