onsdag 1 oktober 2008

Hurra!

På lördag är det Kanelbullens dag! Jo minsann! Så jag väljer att frossa i fina bullbilder och ignorerar det vidriga vädret utanför.





Kanelbullar

Ingredienser
Portioner: Ca 20 st
1/2 paket jäst (á 50 g)
50 g smör eller margarin
3 dl mjölk
0.5 dl socker
1 krm salt
8 dl vetemjöl
FYLLNING
50 g smör eller margarin
2 tsk malen kanel
1/2 dl socker
PENSLING
ägg
pärlsocker
Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
Smula jästen i en bunke. Smält matfettet i en kastrull eller i en skål i mikrovågsugnen på full effekt (max 800 W) ca 30 sek.
Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37°C.
Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig.
Tillsätt resten av degvätska, socker, salt och nästan allt vetemjölet, spara lite till utbakningen.
Arbeta degen smidig för hand eller i maskin tills degen släpper bunkens kanter.
Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min.
Rör matfettet smidigt med socker och kanel till fyllningen.
Ta upp degen på arbetsbänk och knåda den smidig med resterande mjöl. Kavla ut degen till en platta ca 30x40 cm.
Bred på fyllningen och rulla ihop från långsidan. Skär rullen i ca 2 cm breda bitar. Lägg bitarna med snittytan uppåt på en bakpappersklädd plåt eller i bullformar av papper.
Låt bullarna jäsa under bakduk ca 20 min. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över lite pärlsocker. Grädda bullarna mitt i ugnen i 250°C, ca 8 min.
Låt kallan på galler under bakduk innan de packas i påse eller burk med lock.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men jag föredrar muffins ju... ; )